A kutatás célja

A kutatás célja a magyar arisztokrácia dualizmus korabeli iskoláztatási szokásainak a feltárása. A vizsgált időszakban kb. 220 főrangú magyar családról tudunk: (fő)hercegi, grófi és bárói címmel rendelkező famíliákat. A vagyonuk alapját képező nagybirtok már a korszakunkban hanyatlásnak indult: a nagy földbirtokok lassan feldarabolódtak (vö. Kövér 2006, 100–101., Gyáni 2006, 223–225.). Az arisztokrácia tekintélyes része a latifundiumán álló kastély (kastélyok) mellett városi házzal is rendelkezett. Ezeket Bécsben, Pozsonyban és Budapesten (Pest-Budán) találjuk meg leginkább. Az arisztokrácia életmódjából és társadalmi elkülönüléséből következik, hogy a tagjai – a vizsgált korszakban – az alapfokú oktatást általában magánnevelés keretében végezték. A család által felfogadott nevelőnő(k) és a házitanító foglalkozott a gyermekekkel. Ezt követően azonban a fiúkat beíratták gimnáziumba, amelyet magántanulóként vagy rendes tanulóként végeztek el.

A kutatásunkban ezért a középiskolai oktatásra kívánunk koncentrálni. Elsősorban az említett három város, Bécs, Budapest (Pest-Buda) és Pozsony iskoláinak (vö. Tóth 2001) társadalomtörténetét szeretnénk felvázolni, miközben elsődlegesen a fiúgyermekek iskoláztatásának a stratégiájára kívánunk fókuszálni. A nyilvános iskolákban ugyanis ők korábban megjelentek, mint a lányok, akik számára magasabb műveltséget adó nyilvános intézmények a felsőbb leányiskolák születésével (1875) jöttek létre, azok száma lassan növekedett ugyan, de a lehetőségeik ezen a téren mégis meglehetősen szűkösek voltak. Az első leánygimnázium jóval később, 1896-ban nyitotta meg kapuit, s a leány-középiskolák száma csak az 1910-es évektől kezdett nagyobb arányban gyarapodni.

Legfőbb forrásaink az iskolai értesítők, illetve az anyakönyvek. A dualizmus kori iskolai értesítőkben ugyanis – mind a magyarországiakban, mind az ausztriaiakban – megkapjuk az osztályok névsorát. Az összeállítók a főnemesi címeket is feltüntették, így az arisztokraták beazonosítása nem okoz nehézséget. Az értesítőkből a tanulmányút és az eredményesség nyomon követhető. A családi háttérről (szülők neve, foglalkozása), a lakóhelyről információt az anyakönyvek adnak. Az iskolákat az arisztokrata diákok létszáma és arányszáma szerint csoportokba kívánjuk osztani, s a leglátogatottabb gimnáziumok esetén anyakönyvi szintű kutatást is szükségesnek tartunk. Célunk az egyéni tanulmányi utak követése, s ebből a társadalmi csoportra nézve általánosítás tétele. Azt is tisztázni szeretnénk, hogy milyen szempontok vezették az iskolaválasztást. (Ahogy Odeschalchi Eugénie említi, Bécsben és környékén két lánynevelő intézet jöhetett szóba egy főrangú leány számára [Odeschalchi 1987, 54.], valószínűleg a fiú-középiskolák estén is megfigyelhetjük ezt a fajta koncentrációt.)

Az iskolai dokumentumok mellett ezért a támaszkodni kívánunk személyes forrásokra is: naplókra, memoárokra (vö. Apponyi 1922, Apponyi é.n., Károlyi Széchenyi 2005, Odeschalchi 1987, Schmall 2007, Zichy 1912). Ezek a dokumentumok elárulhatják, az arisztokrata családok életében a magán- és a nyilvános nevelés dilemmája miként jelent meg, milyen változást jelentett a gyermekek számára a nyilvános iskola melletti döntés. Az iskolai éveiket hogyan értékelték a későbbiekben, miben látták ők maguk általában és az adott intézményt nézve az iskolai nevelés és oktatás előnyeit és hátrányait.

Források.docx (15 kB)

Hozzászólások

Gratula

Kozma Tamas | 2013.12.17

Kedves Blogolok, ez egy kituno kezdemenyezes. Remelem, jdovel egyre tobben lesztek /lesznek, ugy higy fokrol fokra nemzetkozive is valhat. Javasolnek egy kis komparatisztikat is bele! Meg azt, h ne zaruljatok be, hanem fokozatosan bovitsetek /bovitsdk az erdeklodoi kort. Sok sikert!

Re:Gratula

Rébay Magdolna | 2014.03.01

Kedves Tamás! Köszönjük szépen. A legújabb események már láthatók és olvashatók is a blog menüpont alatt. Folyamatban van egy osztrák és egy magyar iskola első világháború alatti történetének az összehasonlítása. Az eredményeket terveim szerint egy nyári nemzetközi konferencián fogom ismertetni. Minden jót! Magdi

Új hozzászólás hozzáadása

Újdonságok

ISCHE konferencia

2014.08.29 11:03
Képek a londoni ISCHE konferenciáról: A konferencia színhelye, a University of London épülete. A...

"An meine Völker!" című kiállítás

2014.08.26 11:12
A júniusi bécsi kutatóút alatt lehetőség nyílt az Osztrák Nemzeti Könyvtár "An meine Völker!"...

ISCHE konferencia

2014.07.31 10:26
Július 23-a es 26-a közt megrendezésre került a neveléstörténészek nemzetközi szervezetének (ISCHE)...

Bécsi kutatómunka

2014.06.28 00:00
2014. június 25-e és június 27-e között ismét bécsi kutatómunkára került sor. Rébay Magdolnának az...

Konferencia 2014. májusában

2014.06.23 21:39
2014. májusában két konferencián is bemutatásra kerültek a legújabb kutatási eredmények. (Bővebb...

Doktori kurzus

2014.05.29 16:07
2013/14. tavaszi félében folytatódott a doktori képzésben megkezdett közös munkánk A magyar...

A Miskolci Egyetem BTK Tanárképző Intézetének konferenciája

2014.04.28 19:18
A Miskolci Egyetem BTK Tanárképző Intézete és a Magyar Pedagógiai Társaság Borsod-Abaúj-Zemplén...

Tudás-Tanulás-Szabadság

2014.04.27 20:31
2014. március 21-23-án TUDÁS – TANULÁS – SZABADSÁG címmel neveléstudományi konferenciát rendezett...

A Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Programja

2014.04.27 20:29
2014. február 26-án a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Programjában...

Kutatás Bécsben

2014.03.28 22:25
2014. január 22. és január 27. között Rébay Magdolna folytatta bécsi kutatásait. 2 napot a Jézus...
1 | 2 | 3 >>
 
 
A kutatás a TÁMOP-4.2.4.A/2-11/1-2012-001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság Program- Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.